Orla Houmark - Ferie 4.del

LINKS

Tilbage til FORSIDEN

Budapest 2019

Op mod påske den 15. april var Rita og jeg med vore venner i Kbh, Blondie og Gitte, i Budapest. De sædvanlige 4 overnatninger over 5 dage med tre hele dage til sightseeing og oplevelser.
Der er visse ligheder med Wien, men byen har også sit helt eget særpræg. Der er mange bygninger som ser ud til at være renoverede men også mange som mangler: næsten kulsorte sandstensbygninger og også vejtræer med sorte stammer opad. Der ses også mange hjemløse som sover rundt omkring, men ingen der tigger påtrængende.
Foråret var langt fremme og på pladser og de store gaders midterrabatter gøres der meget ud af blomsterbede med stedmoderblomster og forskellige tulipaner. Byens busser, sporvogne og fire metrolinjer gør det nemt at komme rundt og det er billigt. Blondie som den eneste rigtige pensionist havde bare sit pas med, når vi brugte offentlige transportmidler, da alle pensionist eu-borgere kører gratis - og vi blev billet-kontrolleret to gange i metroen. Vi andre fik to steder også gavn af, at hun kom ind på pensionist-priser, da vi bare blev afkrævet samme beløb som hende: ja vi ser nok ældre ud efterhånden.
Vi boede på et mellemklasse hotel i distrikt 6 på Pest-siden, tæt på Andrassy Ut og Oktogonpladsen, hvorfra der ned mod Donau var masser af spisesteder, så vi skulle ikke langt om aftenen. Billigt er det også, selv på de to lidt dyrere restauranter vi var. Når man efter fire lækre retter og to af os med øl og to med vand samt deres påførte "service" (vist hver gang 10 %) fik en samlet regning på 18-19000 forinter, så er det jo ikke en gang 125kr.- pr. næse.
Vi var på heltepladsen, i Zoologisk Have, gennem lidt af den store park og så på Vajdahunyad Slot, inden vi sluttede første dag af med en tur i byens ældste metrolinje M1 med de gamle stationer ind til Sankt Stefan Basilikaen og bagefter i nærheden en fadøl på en dejlig stille fortovsrestaurant i forårssolen.
Vi var på Donua-sejltur, i den gamle markedshal, hvor vi også spiste frokost - kan anbefales - og over den grønne Frihedsbro til Buda-siden, hvor vi var i kapellet i grotten(det andet sted vi alle var "pensionister"). Naturligvis var vi også oppe og se borg-komplekset på Buda-siden. Matthias Kirken, rytterstatuen af Ungarns "grundlægger" - den første konge Stefan - Fiskerbastionen og se på hele det leben der er af turister fra hele verden. Var rundt i den ældre bydel nordvest for kirken specielt Uri ut og udsigten over det nordvestlige Buda. Helt roligt og stille- og smukt - er det der, i modsætning til Fiskerbastion og senere ved ruinerne, præsidentens bolig med vagtskifte og Ungarns National Galleris imponerende bygning, hvor det myldrer med turister. Galleriet var vi slet ikke i nærheden af at gå ind i, det var simplethen så dejligt varmt et forårsvejr. Vi nød tilgengæld en vaffelis ved en af de mange boder ovre på Pest-siden syd for Kædebroen mens vi kiggede på mange sjove og flotte ting. Dog var der ingen af os der købte noget af det :-) . Hjem Langfredag med Norvegian; til tiden og alt ok.

Kos 2019

Den 3. maj lykkedes det Rita og mig ikke bare at komme til Kos, men også med SAS, som Apollo havde chartret. I SAS havde piloterne strejket fra fredag inden og med intense forhandlinger onsdag og torsdag, kom der en aftale i hus sent torsdag aften. Vi var taget til Kastrup til B&B, for hvis Apollo fandt et andet selskab skulle vi jo være i lufthavnen fredag morgen kl. 4-4.30. Kl. ca 23 fik vi en SMS og en email, at vi skulle afsted med SAS. Da vi sidst var på Kos i 2001, kom vi med tog en fredag eftermiddag til lufthavnen; skulle have været der noget før kl. 18.00, men med almindelig fredags travlhed kom vi til check-in blot ganske få minutter før sidste checkin tidspunkt. Der skal tilsyneladende være problemer når vi skal til Kos.
Den væsentligste årsag til at vi ikke har været på øen siden 2001, er at vi dengang havde svært ved at finde spisesteder, hvor det ikke var risblandinger med ærter og gulerødder eller alm. pomfritter samt en schnitzel. Øen er køn, meget landbrug og mange antikke steder at se på, og den er nem at komme rundt på. Nu i 2019 var det blevet nemt at finde god græsk mad og vi endte med at spise det samme sted fem gange ud af syv; der var et stort menukort - selvom de ikke havde laks den dag vi fik lyst til det. For mit vedkommende var det dejligt, at de var rigtig gode til lam på flere måder og det ikke var fedt kød, men også gris og oksekød var veltillavet. Deres vinblade er noget af det bedste jeg har fået og endelig en god tzaziki der smager af hvidløg.
Vejret tidligt i maj var ikke så varmt; vi måtte få en gangs skyld bruge de tykke tæpper om natten hele ugen. Men bortset en dag med en del regn og stærk blæst, så var det varmt nok til strandbesøg 3-4 dage. Vandet er dog ikke varmere end det danske badevand normalt er til højsommer, så de lange badeture blev det ikke til.
Dagen med blæst og regn var vi inden i Kos By og se steder vi kunne huske fra 2001 og andre steder. Det der slog os mest var den lange forkastning der var hele vejen hen ad havnepromenaden. I den størrelse kunne det vel kun være jordskælv, men hvornår? Inden vi gik rundt om den gamle korsridderborg og så hvor meget vand der blev slået ind over kajen der, spiste vi en let frokost på en ovedækket fortovscafe, hvor vi snakkede med den ene tjener om tilstanden af promenaden. Han bekræftede, at det drejede sig om jordskælv og det måtte være to år siden, så han regnede med, at man efter denne sæson ville gå i gang med at udbedre skaderne. Vidste godt at man afventer om der kommer flere efter-skælv, men to år! Da vi kom rundt om borgen kunne vi se på oplysningerne ved den lukkede indgang til ruinerne af borgen, at det var to år siden: 21. juli 2017. Også kirken oppe i byen, hvor vi i 2001 havde siddet udenfor på en dejlig skyggefuld bænk og delt noget brød og en flaske rødvin fra en nærtved liggende butik, var jordskælvsramt og lukket pga. nedstyrtnings risiko.
Da vi var på øen i 2001, lejede vi cykler og det var nemt at komme rundt. Det er ikke blevet mindre populært og der er kommet mange flere cykelstier synes det. Har aldrig set så mange cyklende turister og grækere som i Kos by og Lambi. Ikke desto mindre gik Rita og jeg fra hotel Aegean Blu og op til Asklepeieon om tirsdagen; - ca. 5 km. Efter at have gået rundt deroppe også, så blev vi enige om enten at tage bussen eller det lille tog ned til byen igen, alt efter hvad der kom først. Så på den måde fik vi prøvet én af de små tog, som der vist kører tre af i Kos By.
Hotellet havde et stort problem, som de ikke selv kunne gøre noget ved. På nabogrunden - faktisk kun 5 meter fra den bygning vi havde lejlighed i - var man i gang med at bryde en bygning ned. I receptionen sagde de, at man havde lovet at være færdige til sæsonen begyndte den 2. maj, men desværre var det ikke tilfældet. Som om larmen fra gravemaskinen, lastbiler og arbejdere der bankede med store mukkerter ikke var nok, så havde gravemaskinen et trykluft-bor. Når de gik i gang med den så troede vi nærmest at det var vores væg de var i gang med. Hotellet var dog i stand til at få dem til at bruge trykluften tidligst 8-8.30 om morgenen efter mandagen. Men det var absolut rarest at komme at sted fra hotellet fra tidlig formiddag til efter 15.-15.30; godt at vi mere er til stranden end swimmingpoolen. Måske var det pga. denne støj og folks mange klager, at hotellet gav den græske aften onsdag med drikkevarer uden betaling.
Men vi havde en god ferie, fandt et dejligt sted ved stranden, og mødte flere dejlige mennesker på stedet både personale og andre rejsende.

Toscana 2019

Rita og jeg har rejst en del med rejsebureauer de sidste nitten år. Det har dog været begrænset, hvor meget vi har brugt de af bureauet arrangerede ture. Hvis vi har kunnet bruge de lokale offentlige transportmidler eller turarrangører, evt. cykler, så har vi selv taget af sted. Men selvfølgelig har der været gange, hvor det ikke har været muligt.
I 2018 snakkede vi med et vennepar som havde været med Gislev i Toscana, og de var begejstrede; -- og nej det var ikke med bus, men med fly. Da Rita og jeg længe meget gerne har villet opfriske vore interrailoplevelser fra 1978 i denne skønne italienske landsdel med Firenze og Pisa, så kiggede vi på, hvad Gislev havde på programmet i 2019.
Det endte med at vi i juni måned var med Gislev med fly fra Odense til Toscana og tilbage en uge senere. Flyselskabet var det alsiske "Alsie Express" med en ATR72-500 maskine med plads til 64 passagerer, og Gislev havde to "ture" med flyet: vi var 29 til Toscana, tre årstider, og 20 på en anden italiensk destination. Vi vidste fra vennerne, at vi med vore 63 år kunne være blandt de yngste deltagere. Det var vi også, men dog ikke de yngste.
I H.C.Andersen lufthavnen modtages vi af guiden, meget sød og imødekommende. På flyet var hun rundt for at høre om tidligere besøg i området og om forventninger. Hun var meget vidende om Toscana, og læser om området, så vi på en udflugt til San Gimignano også så USAs mindesmærke og kirkegård for deres faldne soldater i den anden verdenskrig i Firenze-området. Hvis der dukkede spørgsmål op om noget hun ikke vidste, så prøvede hun at finde ud af det. Hjalp også gæster med mere personlige ting som f.eks. at arrangere besøg ved en damefrisør.
Når man tager i betragtning, hvad man får på en sådan selskabsrejse, så synes vi ikke at rejsen var dyr. Fly tur/retur med transport til og fra hotel(4-stjernet, selv om det ikke altid siger så meget) 7 x morgenmad og 7 gange aftensmad med ca. 1/4 l vin samt vand til maden, kaffe efter middagen og 1 stk. drikkevare om aftenen(italiensk øl/vin/spiritus eller sodavand), tre udflugter til henholdsvis Pisa, Firenze og Lucca, hvor der på den ene også var et besøg på en vingård med smagsprøver af både vin og små traditionelle antipasti. Middagsmaden bestod af tre retter, hvor vi om morgenen kunne vælge mellem tre forretter og tre hovedretter, mens dessert og stor grønsagsbuffet var givet. Mængden af vin var heller ikke nøje afmålt; vi sad ni om vort bord og fik næsten hver aften 4 flasker til deling. Selve maden var god og især grønsagsbuffeten overraskede ofte med spændende blandinger. Turene var tilrettelagt så der også var god tid til selv at gå rundt. Prisen for vor tur: 6.500kr- pr. pers.
Selvfølgelig svinger man ikke lige godt med alle de andre gæster, og så kan det da blive et problem når man sidder til bords med de samme morgen og aften. Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at der var enkelte som havde det svært med hinanden ved "vort" bord, men vi var nogle "der glattede ud", og der var jo ingen som var ondskabsfulde. Når det så er sagt, så fik vi også mange interessante samtaler og gode bekendtskaber opstod. Vi tog os godt af hinanden på turene og der var generelt en god stemning i hele gruppen. Sap og Rita fik én morgen os alle med på at stille op to og to i en række som i skolen i gamle dage, hvilket gav guiden Susanne en grinetur, men dog ikke mere end, at hun fik taget et billede af os.
Hele programmet fungerede fint og ingen blev glemt og ingen skulle vi vente på, når vi skulle med bussen. Hotel Manzoni i Montecatini Terme var godt og behageligt. Første dag var fridag i byen, hvor det var markedsdag, og der var mange non-food boder og en del mad-boder at kigge på, hvis man var til det. Frokost i den gamle by Montecatini Alto på toppen af en stor bakke, og pludselig er dagen gået. Dernæst to dage med ture til Lucca - dejlig lille by - og til Firenze, som godt nok er blevet endnu mere turist-magnet end da vi var der i 70´erne; der er mange mennesker i gaderne. Så atter en fridag, hvor "bordet" også spiste frokost sammen på et hyggeligt sted i Montecatini.
Så de to dage med besøg i Pisa og betalingstur i San Gimignano og frokost på en kro, hvor hustruen var dansker og gift med kokken. Det var på den tur, at vi også besøgte den smukt anlagte " Florence American Cemetery and Memorial".
San Gimignano er en smuk gammel middelalder by med intakt bymur og fantastisk udsigt til det toscanske landskab. Et lille ekstra plus i byen er den hjemmelavede is hos en tidligere verdensmester i is 2006/2007 og 2008/2009.
En god og oplevelsesrig tur i det smukke toscanske land, og hyggeligt samvær også om aftenen på hotellet. Vi har fået lyst til flere ture med Gislev eller lign. rejsebureauer; man behøver ikke altid selv planlægge.

Bornholm 2019

Rita var aldrig med skolen på Bornholm, så da Lotte og Heinrich i efteråret 18 spurgte om det var noget vi kunne være interesserede i til sommeren 2019, så var det jo et oplagt ja. I uge 28(6. til 13. juli) var vi alle fire i en ferielejlighed på en gård i området mellem Olsker, Rutsker og Vang. Vejret var med os: de første par dage regnede det kun om aftenen eller når vi kørte, derefter blev vejret bedre og bedre - solcremen måtte i brug - og torsdag til Christiansø foregik i næsten vindstille vejr og høj sol. Lotte og Heinrich har været på Bornholm før, seneste for to år siden, så de kendte mange steder vi burde se. Det lykkkedes dog at finde ca. tre-fire steder og ting de ikke havde set, så lidt nyt var der også for dem.
Men hvor er der mange flotte naturscenerier og i det hele taget bare skønne steder på øen. Bornholmerne har også gjort meget ud af at bringe tilkørselsforhold med skiltning og parkering i orden. Tilsyneladende arbejder seværdighederne også sammen med detailhandlen og restauranterne, for stort set samtlige steder lukker man kl. 17.00 selv midt i højsæsonen juli. Så har man god tid til få handlet og/eller gå ud og spise :-)
Vi delte øen op i områder, de seks hele dage vi havde til rådighed. Vi så mange byer, butikker, kunsthåndværksudsalg, kirker og ikke mindst den smukke natur.
Det nedlagte granitbrud i Vang og det tilhørende havneanlæg: det er storslået. Samme dag ved Hammershus og selv om det er flot natur så blegner det lidt mod granitbruddets vildhed. Eller mod naturen ved Hammersø og Opalsø og Hammeren Fyr; samt udsigten derfra mod både Hammershus og mod Sandvig.
Bornholmertårnet, to rokkestene - hvoraf den ene ikke rokker efter vor bedste overbevisning, den smukke kirkegård ved Nexø Kirke - hvor der også er mange gamle oplysende gravsten på den anden side af kirken, vandfald i Døndalen, Jons Kapel, over 100 veteranbiler der var på havnearealerne i Allinge, Ekkodalen og Dueodde; jo der var meget at se på i den uge vi var der. Nogle af kunsthåndværksstederne var helt små oplevelser i sig selv, f.eks. Kræmmerhuset på Skarpskadevej 6 udenfor Årsballe. En tidligere højskolebygning med flere udstillingslokaler, kaffe og kage-mulighed på en terrasse og en flot have man kan se på i tilgift("frivillig" éntre); Anmeldt på Google Maps til 4,7 af 127 personer.
Ved den lejede sommerbolig gik der ikke én dag, hvor vi ikke så en eller flere harer og ofte fasaner. Det vrimlede iøvrigt med masser af fugle, men ellers var der roligt og kun sjældent menneskeskabt støj.

Lefkas 2019

Vores 2 ugers sommerferie, tilbragte vi i år på Lefkas på samme hotel, vi var på i 2014. Hotellet ligger simpelthen så godt lige ned til stranden, hvor morgenmaden kan indtages og vandet ved stranden meget af dagen er så roligt, at vi nemt kan svømme også. Det er lidt nord for selve Nidri, så generelt er der lidt mere roligt. De store overraskelser var der så ikke denne gang, men vi kom da lidt rundt, hvor vi ikke var sidst: vi tog færgen frem og tilbage til Meganesi; så to små museer i Lefkada i den gamle rådhusbygning vi fik at vide, at det tidligere havde været: et arkæologisk museum samt et folklore "museum". Der var nu også en fotoudstilling samt maleriudstilling i bygningen. Lefkada er hovedbyen på øen. Desuden var vi oppe ved Faneromeni Kloster ved samme by. Vi var også ovre ved middelalderborgen på vejen der fører til Lefkas fra fastlandet, men sjovt nok er den lukket om tirsdagen - lige den dag vi var der; dårlig planlægning :-) .
Vi tog mange billeder af solopgange eller lige inden; og et enkelt måneskins billede blev det også til. Ellers er der ikke mange fotos fra Lefkas og Nidri denne gang.

Prag 2019

En lille 5 dages juletur til Prag blev det til først i december måned. Sammen med Gitte fandt Rita og jeg tid til denne julerejse på "de sædvanlige" 4 overnatninger over fem dage, hvor vi pga. flytidspunkterne ud og hjem faktisk havde 4 dage til "at opleve i". Vi var på hotellet kort efter middagstid; hvor det ene værelse var klart(egentlig først ledigt fra kl. 14.00). Vi kunne så være der alle 3 og tage en kop kaffe, mens vi ventede på at det andet værelse blev gjort færdigt. Der blev ringet op til os inden kl. 13.00 og ca. 13.30 var vi på vej ud og se på Prags julemarkeder.
Vi så adskillige af byens julemarkeder, men også Karlsbroen og mange af de andre kendte Prag sightsseeings igen, som vi så sammen i 2011. Enkelte "nye" steder var vi dog også, bl.a. Namesti Miru med Church of Saint Ludmilla. Her var der et julemarked, der var lidt forskelligt fra de andre: anderledes boder og mange flere med ting frem for mad og drikkelse. På pladsen var der nok også 10-15 små juletræer som vi tror var blevet udsmykket af forskellige skoleklasser/børnehaver(det er lidt svært at læse tjekkisk). Det var sjovt at se de mange måder det hjemmelavede pynt så ud på; det var af naturmaterialer, pap, stanniol, plastik og cd´er og et par træers pynt holdt (næsten) i en enkelt farve.
På det storladne monument for Jan Zizka har de iøvrigt fået en Cafe (Vitkov) i den store betonklods på 3. etage i østenden med en flot udsigt og dejlig varme når solen skinner selvom temperaturen udenfor ligger på 0 C. Man kan komme op uden at betale for at gå ind på museet.
Vi kørte en del med sporvognene denne gang, også fordi Hotel White Lion ligger i Praha 3, små 2 km fra centrum. Men vi kunne sagtens nøjes med 30 minuttersbilletterne til 24 kuronaer - små 8 kr. Men det giver også mulighed for ekstra sightseeing. I rene rejseudgifter kostede turen med fly tur/retur og 4 overnatninger på 4-stjernet hotel med morgenmad(i øvrigt rigtig god) knap 2300 kr.- pr. værelse.

Kos 2019

Toscana 2019

Bornholm 2019

Lefkas 2019

Prag 2019

Japanske kirsebærtræer, bænke og udsigt over vestlige Buda

Feriegalleri Budapest 2019

Flere grønne planter og blomster end vi ser i august/september

En dag med voldsom blæst og lidt regn

Feriegalleri Kos 2019" target="_blank">Feriegalleri Kos 2019

Floden Arno med Ponte Vecchio midt i billedet

Bobolihaven bag Pittipaladset i 1978; da vi var på interrailtur

Mere fra Bobolihaven, hvor vi nød lidt vin, ost og brød; 1978

Feriegalleri Toscana 2019

Tydelige højdeforskelle ved søerne på Nordbornholm

Nexø kirkegårds nye del; gravene er skiftevis med røde og hvide roser

Feriegalleri Bornholm 2019

Udsigten fra Spartochori, første cafe vi kom op til.

Feriegalleri Lefkas 2019  :

Václavske Namesti med Nationalmuseet for enden.

Julemarked på rådhuspladsen med Tyn Katedralen i baggrunden.